En händelserik dag :)

Nu har jag kommit hem efter att ha varit ute och farit......

Sista biten från Köping blev till att åka på oplogade vägar med ordentligt snöfall mot strålkastarna. Den allra sista biten på ännu mindre väg ut till Sundänge fick man hålla sig i tidigare bilspår och sikta in sig på snöpinnarna efter vägrenen. En bil låg med bakdelen vid sidan av vägen när jag nästan var hemma. Men det hade redan stannat flera bilar till deras undsättning. Dom var på gång att koppla på draglinan för att få upp bilen.

Det blir till att ta tag i snöskyffeln imorgon igen. Två gånger igår, en gång idag och så imorgon igen.
Tur att jag åker mot varmare klimat snart.

Nu har jag kommit så långt med min packning att jag fått fram väskan och lagt fram det som ska med. Återstår nu att packa ner allt och se till att få allt resklart till söndag morgon. Pengar var jag och växlade på banken idag samt inhandlade det sista på apoteket. Så nu börjar jag verkligen bli redo för avresa.

För övrigt så fick jag nys om en ledig tjänst idag på fm och drog iväg ett mail. När jag var på stan så ringde telefonen och dom ville jag skulle komma på anställningsintervju redan idag. Det blev till att ringa min mamma och syster och säga att jag inte kunde komma, som jag hade tänkt. Man säger ju att man ska förbereda sig inför intervjuer men här var snabba ryck att försöka tänka till. Jag tror inte dom var helt förberedda heller på att hålla det idag, men dom ville träffa mig innan jag for iväg. Hur det gick.....det har jag ingen aning om. Det är bara att vänta och se.

Tog mig sen till Kungsör för att träffa mina tre barn och sex barnbarn, ny måg och hans två barn. Alltså fullt hus med barnbarn och mina barn med respektive. Det blev en minst sagt livad tillställning med pizza, pladder och tokerier.

Man kan lugnt säga att nu tar jag kväller och ett glas vin :)

Mina hotell under resan....

Mina hotell som jag ska bo på under resan......

Kolla bilderna på "slideshow"

Det kommer inte att gå någon nöd på mig inte !!!!

Det närmar sig, det närmar sig !!!

Somnar man innan nio så vaknar man tidigt.......

Jag försökte och försökte hålla mig vaken längre men jag var tvungen att ge upp. Jag var alldeles för trött och då fanns det inget annat att göra än att krypa ner i sängen. Somnade på två röda sekunder. Klockan kvart över fem så vaknade jag utsövd och försökte somna om men det var lönlöst. Så nu har jag fått i mig frukost och sitter här med kaffet vid datorn.

Det blir till att packa min väska och göra den klar. Fixa min fotoryggsäck som är mitt handbagage och se över utrustningen. Diverse grejer och extra kläder ska få plats också ifall att väskan hamnar på villovägar. Det gäller att packa smart för man vill inte släpa på en massa onödigt eftersom vi ska färdas med jeep mellan olika platser.

Dag 1. Avresa. Avresa från skandinavien med mellanlandning i Amsterdam för drygt åtta timmars flygning till Nairobi. [Mat på flyget]

Dag 2. Ankomst till Arusha. Efter byte i Nairobi landar vi i Arusha på förmiddagen. När vi avklarat pass- och tullformaliteter beger vi oss till Moivaro Coffee Plantation Lodge och vilar ut efter resan. Gemensam middag på kvällen då vår Jamboguide ansluter. [Mat på flyget -M]

Dag 3. Riftdalen och Lake Manyara. Resans första mål är en safari i Lake Manyara National Park, som vi når lagom till lunch. I det parkliknande landskapet finns den vackra sjön Manyara som bevattnar området året runt och gör att miljön närmast kan liknas vid tropisk regnskog med tät och riklig vegetation. Här finns gott om gräsätare som antiloper, gaseller och sebror men också större djur som elefanter, giraffer, flodhästar och bufflar. [F-L-M] (ca 140 km, 2h).

Dag 4. Genom vackert landskap till Serengeti. På morgonen färdas vi mot Serengeti, för att nå vår lodge i Seroneraområdet under eftermiddagen. Serengeti är ett stort vildmarksområde, där savannen aldrig verkar ta slut. Många spektakulära naturfilmer har spelats in här. Skälet är enkelt – här finns i stort sett alla Afrikas djurarter representerade. [F-L-M] (ca 200 km, 3½h).

Dag 5. Storslagna Serengeti. Både för- och eftermiddag tillbringas på safari i Serengeti. Efter en hel dags närkontakt med Serengetis vilda djur och natur övernattar vi på vår lodge. [F-L-M]

Dag 6. Utslocknad vulkan. Vi går upp tidigt på morgonen och äter frukost på lodgen för att sedan lämna Serengeti och fortsätta mot den slocknade vulkanen Ngorongoro. På vägen dit passerar vi Olduvai Gorge och dess museum. Vid ankomst till lodgen intas sen lunch. Resten av eftermiddagen är fri, för att ta det lugnt och kunna njuta av utsikten över kratern före middagen. [F-L-M] (ca 180 km, 3h).

Dag 7. Safari i Ngorongoro. Turen går ner i calderan, som är den kraterliknande formation som skapas när en vulkan kollapsar. Förmiddagen tillbringas på safari. Mitt i calderan finns en sjö som ofta är full av flamingor och sjöns stränder böljar därför i rosa nyanser. Vilda djur av alla de slag lever här i full frihet och vi har till och med chans att se den sällsynta svarta noshörningen. Åter på lodgen vid lunchtid. Resten av eftermiddagen är fri för egna aktiviteter. Pool finns. Det går även att besöka en närbelägen massajby (cirka 25 USD/pers.). Vi övernattar på lodgen belägen på kraterkanten. [F-L-M]

Dag 8. Natursköna Tarangire. Avresa österut mot Tarangire National Park dit vi kommer lagom till lunch. Vegetationen består av savann, akaciaskogar, flodbäddar, gräs- och buskmarker. Baobabträden (apbrödsträden) är mycket vanliga här. Under den torra perioden, från juli till november, kan vi se hur tusentals djur tar sig ner till Tarangirefloden för att dricka. Med lite tur ser vi dem redan från lodgen vid ankomst. Vi tillbringar eftermiddagen på safari för att sedan övernatta i tält med alla bekvämligheter. [F-L-M] (ca 160 km, 2½h).

Dag 9. Avresa. Under förmiddagen går färden mot Arusha där vi äter lunch. Om safarin kombineras med sol och bad på Zanzibar går resan sedan vidare dit. För dem som åker hem går flyget senare på kvällen. [F-mat på flyget] (ca 120 km, 1½h).

Dag 10. Ankomst till Skandinavien. Åter i Skandinavien efter planbyte i Europa.

[F=Frukost L=Lunch M=Middag]

Det kommer att bli så jäkla häftigt !!!!!

Torsdagsmys.....

Jag som trodde det var 2 februari på måndag......

Förstår int hur jag tänkt och planerat. Det är ju nu på söndag som jag far iväg till Tanzania. En smula stress uppstod och jag beslöt mig för att vara hemma hela dagen idag och snygga till här hemma istället för att fara till stan som jag först tänkt att hinna med. Imorgon blir det rundresa till familjen :) Längtar efter mina barnbarn.

Nu är julsakerna borta ur stugan och dammsugit av har jag gjort. Fått undan en hel del grejer och skottat snö två gånger också.

Grannen som plogat infarten medan jag varit borta kom i samma veva som jag var klar och blev förvånad över att jag var hemma. Jag hade tänkt skicka meddelande om att jag var på väg hem men struntade i det. Så här i efterhand så var det rätt skönt att komma ut och skyffla snö, även om det tog emot innan jag kom ut. Som tur var så var det lätt snö.

Jag har ringt Jambo tours som jag åker med och fått lite goda råd. Vi är en liten grupp och det kan på ett sätt vara en fördel men också en nackdel att ha för få deltagare att umgås med i tio dagar. Jag är själv som flyger från Arlanda men på planet från Amsterdam där första bytet sker är vi placerade i närheten av varandra. Så då får jag sällskap.

Från Amsterdam så flyger vi till Nairobi i Kenya och byter där för fortsatt färd mot Kilimanjaro. Vi blir där hämtade av vår reseledare och guide till hotellet. Det blir på måndag förmiddag.

Men idag är idag och jag tänker torsdagsmysa.........

Ingen organisation idag....

Dags att ta tag i julen.....

Efter att ha skottat undan snön så att jag kom ut till boden och sopat av bilen.
Infarten till stugan får snöplogarn ta hand om.

Jag känner mig totalt oorganiserad och har ingen ordning på mig att plocka undan. Tar tag lite här och där bland mina prylar som jag släpat hem igår från jobbet.

Men jag har kommit en bit på väg ändå. Nu ska jag skicka ut julprylar i boden och sen ringa banken. Jag måste ju ha lite Dollar med mig. Eller så växlar jag på Forex på Arlanda.

Usch vad jag velar och vimsar runt........

En god kopp kaffe.....

Finns inget mer underbart än.......

Att dricka sitt eget kaffe och njuta av att vara hemma första dagen efter jobb.

Nu ska jag ta tag i dagen och ordna med lite grejer, datafix och andra saker.
Jag har ju lite att ta igen efter att ha varit borta.

Jag lär se till att alla julsaker kommer undan också.
Julgranen står kvar med ljusslingan och tomtar lite här och var.

Men först mera kaffe......

Hemma är bäst.....

Nu är jag ÄNTLIGEN hemma........

Inte ett ljud hörs förutom mitt knappande på tangentbordet. Så himla skönt !!!

Jag har gått igenom en månads post och det tog sin lilla tid. En hög med diverse tidningar får vänta tills imorgon. Resehandlingar inför Tanzaniaresan har kommit med flygtider och lite annat som är bra att veta innan man far iväg.

Just nu är jag bar nöjd över att vara hemma i min lilla stuga.

Oförglömliga år ombord.....

Sista kvällen är kommen......

Hemgångsstädningen är på gång och förberedelser för min sista dag ombord är gjorda.

Det har varit mycket kramar och så många fina ord. Tårögd har man blivit i omgångar. Jag kommer att sakna alla fina jobbkollegor.

Men jag är nöjd med mitt beslut att säga upp mig och se fram mot......var jag nu hamnar någonstans.

Mina sju år ombord är snart till ända.....

Jag räknar timmar.......

Ja nu närmar det sig hemgång med stormsteg......

Tisdag och sen onsdag = HEM !!!!!!
Nu längtar jag hem och få träffa mina barn och barnbarn. Jag har ju inte sett dom på snart två månader.

Hytten är nästan tömd nu. Allt är förberett för hemgång nu.

Jag ska se till att träffa så många som möjligt och samtidigt ordna med det sista fixandet inför min resa.

Nästa måndag bär det iväg !!!!!!